Jag fotograferar alldeles för lite, speciellt sedan jag bestämde mig för att byta rum på studion och då måste renovera det först..
Så därför ska jag försöka hålla mig själv igång med projekt 365. Vilket betyder att jag ska fotografera något varje dag i 365 dagar. Det kommer defenitivt att bli svårt. Och att börja fredagen den 13:e kanske är lite domedagsaktigt..
Nåväl, idag sken solen efter ett extremt ihållande regn. Det var knappt så att man kom ihåg vad det var, det där gula vackra underbara som plötsligt uppenbarade sig på himelen. (För övrigt så regnar det nu igen.) Tog kameran och hunden i varsin hand och begav mig ut på promenad.
Så startskottet blev ok, här kommer det foton från dag 1.
 
 
 
 
 
Det här är en del av "tuben" som håller på att rivas/plockas bort. I den här har det gått både vatten och elledningar i många, många år till fabriken/sågverket som tyvärr lades ner för ett antal år sedan och till i sommar låg även ledningarna till bygdens sommarbevattning härinvid. Det känns lite tomt och konstigt att vandra förbi tomma viadukter. Konstigt att inte se den bruna trätuben som man växt upp med som ett kännetecken för sundet. De har väl rivit ungefär halvvägs nu tror jag. Och Tubbacken i mannamun kommer långsamt gå över till det som dagens ungdom säger: Konsumbacken. Och nya generationer kommer växa upp utan att veta varför Tubvägen heter just Tubvägen.
 
 
 
 
 
 
Bakgrundshistoria på Kastellet: Kastellet byggdes 1871 som ångpannecentral med drift till intilliggande sågverk. Senare bla elverkstad (som min farfar jobbade i) och numera  fungerar det som ett museum över sågverksepoken. Hustrun till dåvarande sågverkets högsta chef, disponenten ville att byggnaden skulle synas långt ut i skärgården för inkommande segel/lastfartyg. Därav tornen och den vita fasaden. Informationen kommer från min far, och det finns även skyltar utanför byggnaden med lite historia att läsa. En kompis skrev att han trodde att det var en borg efter rysshärjningarna 1721. Och själv trodde jag såklart som barn att det var både prinsessor och riddare och prinsar i det vita lilla slottet.
 
Projekt 365, dag 1 blev visst lite av en historialektion. Beklagar det och ska försöka bättra mig :)
Befintligt ljus, Djurporträtt, Fotografering, Hund, Husdjur, Kastellet, Naturfotografering, NikonD5100, Projekt 365, adore pic, fotograf, tuben,

Kommentera

Publiceras ej